wonen op bali

fons

New Member
Jul 17, 2006
5
0
1
koewacht zeeland
Wij zijn nieuwe in dit forum dus ik zal ons even voorstellen.
Wij mijn vrouw greet en ik ben fons leeftijd 44 /50 jaar en woonachtig in nederland en wel in zeeland.We zijn ondernemers en hebben samen met onze zoon twee bedrijven.We komen reeds jaren in azie en de laaste 4 jaar in bali.We zijn hardwerkende mensen en we vinden dat we het wat rustiger aan moeten gaan doen.Het leven bestaat niet alleen uit werken :D Een mens zit in een bepaald ritme en als daar geen verandering in komt dan blijft dat altijd zo,en die verandering willen we nu gaan treffen.
Maar al hoewel we wel al heelveel gelezen hebben over deze mogelijke stap zouden wij graag in contact komenmet mensen die wonen en als zelfstandig ondernemer bezig zijn op bali.
We zijn nog te jong om stil te zitten maar moeten iets om handen hebben ,
bovendien moet men toch een inkomen hebben.

Graag ontvang ik alle info en tips omtrent dit forum

met vriendelijke groeten

Greet en Fons
 

sander

Member
Dec 29, 2004
93
0
6
41
Almere - The Netherlands
www.hamel.it
Beste Fons en Greet,

Allereerst welkom op het forum.

Ik ben geen ondernemer maar nu bijna 2 jaar werkzaam als manager voor een Nederlands Bedrijf op Bali.

Er zijn diverse mogelijkheden voor buitenlanders om hun eigen bedrijf op te zetten in Bali. Ik zou adviseren om eens te gaan informeren bij een consultant in bali.

Er zijn diverse goede engelstalige consultants die je tot op de details kunnen vertellen hoe alles in z' n werk gaat, wat de mogelijkheden zijn en uiteindelijk al het papier werk voor je kunnen regelen.

Om even kort hierop in te gaan. Om te mogen werken in Bali heb je een KITAS nodig. Dat is tegelijkertijd een verblijfsvergunning geldig voor 5 jaar (Maar moet elk jaar verlengt worden echter hoef je hiervoor niet het land uit)

Om het bedrijf als buitenlander op je eigen naam te zetten moet je een PMA (Foreigner Investors Company) opzetten. Dit is overigens niet altijd mogelijk, afhankelijk van het type bedrijf. Zo mochten wij als IT bedrijf niet meer dan 90 procent eigenaar zijn. Om een PMA te beginnen heb je een bepaald vermogen nodig (Net als met een nederlandse BV of NV), dit was altijd 100.000 USD als ik mij niet vergis maar dit kan veranderd zijn. Echter zijn er ook weer mogelijkheden om het met bv. 10.000 te doen en dit bedrag 10 keer te storten/op te nemen

Er zijn ook allerlei andere manieren om het toch voor elkaar te krijgen. Veel mensen starten een CV op naam van een indonesier. Via contracten kan dan weer worden vastgesteld dat zei er verder niks mee mogen doen, geen beslissingen mogen nemen etc.

Anyway, een hoop goede mogelijkheden dus inprincipe. Mochten jullie gedetailleerde vragen hebben dan hoor ik dat graag. Wellicht een idee om die in het engelstalige gedeelte van dit forum te posten, dan reageren er waarschijnlijk meer mensen.

Groeten,

Sander
 

fons

New Member
Jul 17, 2006
5
0
1
koewacht zeeland
Beste Sander,

Bedankt voor reactie op onze vragen in het forum.
Je bent al twee jaar werkzaam op bali,dat is mooi
28 august vertrekken naar kuala lumpur en blijven daar 2 dagen vervolgens komen we dan naar bali.
Ik heb wel een aantal vragen,

Voor jou heeft je baas dit allemaal geregeld natuurlijk,kun je aangeven hoeveeltijd dit in beslag heeft genomen.

waar in bali woon je.

is het makkelijk om een woning te huren.

wellicht dat we elkaar eens kunnen ontmoeten als we bali zijn?

vrg fons / greet
 

sander

Member
Dec 29, 2004
93
0
6
41
Almere - The Netherlands
www.hamel.it
Beste Fons en Greet,

Mijn baas heeft inderdaad alles voor mij geregeld. Het is een uitgebreid verhaal eigenlijk, we hebben in de periode dat ik in bali was een nieuw bedrijf opgezet ivm beindiging samenwerking met een andere partner.

Met het aanvragen van een KITAS zou ik rekening houden met 3 maanden, dat moet voldoende zijn. Wij hebben dit allemaal via een consultant geregeld. Die handelt naast visum zaken ook alle belasting zaken en legal activities af voor ons.

Ik woon momenteel in Denpasar, vlakbij het groote busstation (Ubung)in een huurhuis. Een woning huren is heel eenvoudig er is genoeg te verkrijgen maar dit zal ook afhankelijk zijn van jou wensen. Heb je al gekeken op: http://www.bali-information.com/

Ik heb je een prive berichtje gestuurd via het forum met mijn telefoonnummer, voel vrij om me een keer te bellen als jullie in bali zijn om wat af te spreken.

Groeten,

Sander
 

fons

New Member
Jul 17, 2006
5
0
1
koewacht zeeland
Beste Sander,

Dankje voor de snelle reactie op ons mailtje.

We gaan zeker contact opnemen als we in bali zijn.
Betreffende de site die aangeeft daar heb ik al diverse keren op gekeken ,maar ik denk dat die redelijk aan de prijs is.
Is het niet beter op zelf in bali te kijken?
Betreffende de soort woning,wij zijn niet veeleisend,twee slaapkamers/woongedeelte/keuken/goede badkamer en wc en tuintje indien mogelijk.
En dit mag gewoon tussen de lokale bevolking zijn ,dat moet wel te doen zijn.
Sander ik zal je uitleggen de reden waarom wij graag naar bali willen komen.
Zoals ik heb aangegeven in mijn eerste mail op het forum,hebben wij in ned twee bedrijven.
Het ene bedrijf is een import bedrijf met teakmeubelen uit java.We zijn dus niet onbekend met het hele verhaal indonesie en weten ook best wel al veel,maar hoemeer ik praat met mensen die al reeds op bali wonen en ondernemen destemeer kennis kan in tot mij nemen.
Het is nooit onverstandig zo een netwerk tot stand te krijgen via forums als dit.Men weet nooit wat men in de toekomst voor elkaar kan doen,onze gedachten is nog altijd dat in het hele leven de ene hand de andere hand wast en anders om.Door zo eerlijk met mensen om tegaan hebben wij altijd goed zaken kunnen doen.Het is alleen tijd geworden dat we iets meer van het leven gaan genieten.
Sander ik hoop dat je begrijp wat ik met dit mailtje wil uitleggen samenwerken in het leven kan heel wat problemen voorkomen (als iedereen dit zou begrijpen was het niet zo bende op de wereld)
Wat willen wij doen op bali sander ?
Het lijkt water naar de zee dragen als je dit leest ,maar als je er goed over nadenkt kan er een licht beginnen branden.

Wij importeren nu reeds twee jaar maar een fabrikant die als volgens onze normen maakt hebben wij nog niet gevonden.(misschien ligt onze norm te hoog?)Door zelf een kleinschallig timmerfabriekje op te zetten en zelf aanwezig te zijn op bali kunnen we wel de norm bereiken die wij willen.
Ik weet dat alles gebeurt op java en dat kosten van een product iets duurder maakt.maar kwaliteit wordt beloond.
Dus Sander als je iemand kent in deze branche laat het maar weten.

Ook zijn we benieuwd hoe je het leven ervaart na 2 jaar daar te werken.

vrg fons /greet
 

sander

Member
Dec 29, 2004
93
0
6
41
Almere - The Netherlands
www.hamel.it
Fons en Greet,

Op de site staan inderdaad de wat luxere westerse woningen. Ik heb zelf vind ik een leuk huisje, 2 slaapkamers boven, balkon, 1 slaapkamer beneden, 3 badkamers, tuin, uitzicht over rijstfelden etc. kosten 12 miljoen per jaar (ongeveer 1000/1100 EUR) zie http://www.hamel.it/gallery album My New House in Bali.

Echter geen normale WC die door kan spoelen, geen warm water etc. (warme douche kopen is ook weer niet zo duur uiteraard, voor rond de 900.000IDR heb je er 1 excl. installatie kosten).

Wat betreft samenwerken, elkaar helpen sluit ik mij uiteraard meteen bij aan. Een van de doelen van dit forum is toch zeker om andere mensen op weg te helpen.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, wil je in bali of java een timmerfabriek beginnen? Het lijkt mij dat als alles uit java moet komen je beter in java zit. Java is ook over het algemeen ook goedkoper dan bali.

Groeten,

Sander
 

fons

New Member
Jul 17, 2006
5
0
1
koewacht zeeland
Beste Sander

Leuk huis al kan ik de foto's niet vergroten,maar voor die prijs perfect.
Sander heb ik het goed gezien dat je vriendin uit indonesie komt of is dat toeval?

Wat betreft fabriekje ,
Dat is nu wat ik bedoel met water naar de zeedragen.
Java is het mekka van de meubelen en bali wordt gebruikt alsverkoop punt voor de grotere bedrijven.
Ik begrijp dat waneer je een fabriekje opstart in bali dit qua kosten hoger ligt dat waneer je dat in java zou doen en ja de productieprijs zal iets hoger liggen als mede de transport kosten.Maar men gaat ervanuit dat je op java moet zijn voor meubels,dus wil ik geen water naar de zee dragen.
Ik zal een voorbeeld uit de praktijk geven sander,in nederland zitten een kleine 100 bedrijfjes die teak verkopen en importeren.
In 65 gevalen van deze bedrijfjes wordt een a twee producten die in de container zit fouten gemaakt of niet de juiste vochtigheid van het hout.
In het minste geval heb je dan als importeur altijd 3 a 450 euro schade door dat je het product voor minder of geheel niet kunt verkopen.
10% van de meubels krijgt problemen na 1 a 2 maanden,dus als goed ondernemer doe je na zorg kosten al snel 250 euro.Al met al heb je dan laten we zeggen 500 euro schade of inkomsten derving op één container.
Als je elke maand een container hebt komt dit op 6000 euro per jaar.
Als ik als ondernemer benaderd wordt door een fabrikant en die zorgd dat ik geen problemen en nazorg heb mag dat iets meer kosten.En is het voor mij als ondernemer niet van belang waar het product vandaan komt als ik er voor 100% op kan vertrouwen dat ik een product kan verkopen zonder na zorg ben ik bereidt die kosten te dragen als importeur.
En Sander hoeveel mensen die zaken doen in de meubelbranche doen bali aan om gelijk een vakantie te plannen?
We zouden het voor hen makkelijk kunnen maken door alle voorzieningen in bali te hebben?

vrg fons/greet
 

Renco

New Member
Jan 5, 2012
9
0
1
netherlands
halllo

mag ik vragen of het allemaal gelukt is en hoe het is gegaan?

ik zelf zoekende in de wereld en ben nederland aardig zat dus zit ook aan te denken om te gaan emigreren.

renco
 

gilbert de jong

Active Member
Jan 20, 2009
3,198
3
36
Panji, Singaraja.
renco...deze thread is nog ouder, 5 jaar. dus betwijfel dat fons en/of sander zullen reageren.

Het is aan te raden om zelf een thread in 't engels te beginnen ipv op het NL forum.
 

Renco

New Member
Jan 5, 2012
9
0
1
netherlands
lolz

ik ben net nieuw op deze site inmiddels ben ik er in geslaagd om een eigen topic aan te maken ging even niet zoals het moest hehe zal hier niet meer reageren

bedankt voor info!

groetjes
renco