Renco

New Member
Jan 5, 2012
9
0
1
netherlands
goedendag dan forum vrienden.

ik wil heel graag info hebben over het beginnen van eigen bar/restaurant.

ik heb al wat gelezen over het een en ander maar wil toch meer info hebben en eventueel een netwerk opbouwen dat is altijd goed lijkt mij.
mijn droom is om naar het buitenland te gaan en weg uit het koude kille nederland.

ik heb een indonesiese vriendin binnenkort mijn vrouw :) en zijn van plan wat te gaan doen in indonesie.
ik kan haar naar nederland halen maar ik wil liever daarheen dan nog een paar jaar hier te blijven.

kunnen jullie mij vertellen wat het allemaaal gaat kosten ik heb wel bedragen gezien maar ik wil graag een volle versie hebben over de haken en ogen waar ik eventueel tegen aan kan lopen en voorkomen.
ik begrijp dat je niet zomaar wat kan en moet gaan beginnen daarom vraag ik hierbij wat hulp.
als iemand belangstelling heeft om met mij te praten laat even een berichtje achter.

met vriendelijke groet
Renco
 

Renco

New Member
Jan 5, 2012
9
0
1
netherlands
salamat :)

ik ga daar snel mee beginnen omdat ik zelf een indonesiese vriendin heb en met haar ook in eigen taal te praten.

het is niet dat ik dit morgen al gaat opstarten maar heb wel plannen om naar bali te gaan om voor mijzelf te beginnen.
maar dan heb ik veel info nodig en eventuele hulp waar ik moet wezen gelukkig is mijn vriendin indo dus zij kan mij erg goed help hierbij.

ik heb meer berichten gelzen over jou en moet zeggen dat je volgenmij een pracht leven heb daar op bali.

mag ik vragen wat jij daar doet en hoe je er toe ben gekomen om daar te gaan wonen en werken.

met vriendlijke groet

Renco
 

gilbert de jong

Active Member
Jan 20, 2009
3,198
3
36
Panji, Singaraja.
ja...ik mag niet klagen hoor.
eigenlijk was het niet mijn idee om hier te gaan wonen, kleine uitleg...mijn moeder is geboren in Indonesia en zij miste haar geboorteland.
Aangezien de tijd niet stil staat, heb ik haar meegenomen op een eilanden tour..java,flores,lombok,bali,sumatra..het beviel haar het beste op Bali.
Dus weer naar Bali, en op zoek gegaan naar een mooie locatie om een huis te bouwen..Die locatie is geworden in het noorden van Bali, tegen een berg op 'ver' van touristen en stadsleven.
Ik zou dus maar 1 jaarje blijven, om alles te overzien en te regelen...Eerste 4 maanden zwaar klote, maar daarna ga je wennen aan 'afspraken' die te laat komen en dat soort dingen.
Om een lang verhaal wat korter te maken, na 1 jaar zou ik dus terug gaan naar NL..maar zit hier nu 5 jaartjes en zie geen reden om terug naar NL te gaan.

Echt werken doe ik niet, (ben eigenaar van een paar coffeeshops in NL) maar op een of andere manier heb ik hier vaak drukker dan in NL, hahaha...
gelukkig zijn het leuke bezigheden en kies ik zelf wanneer en wat ik wil gaan doen.


Je kan redelijk veel info vinden op dit forum door de searchfunctie te gebruiken (rechtsboven) en natuurlijk ook wel via google...maar mocht er iets zijn, een meer gerichte vraag ipv,
"ik wil een bar openen, hoe?" ook wat betreft kosten is dit geheel afhankelijk van locatie, lease termijn, en andere factoren zoals verguningen.
Het opzetten van een bedrijf kost natuurlijk ook geld, en kosten daarvan zijn afhankelijk van welke bedrijfsvorm je kiest.
Je schreef dat je trouwplannen heb, heb je het al gehad over een 'pre-nup' met je vrouw ?
 

Renco

New Member
Jan 5, 2012
9
0
1
netherlands
hoi

dat slaapt een stuk beter als je al wat in nederland heb dus inkomsten genoeg denk ik.

ik vind wel tof hoe mensen er toe komen om weg te gaan en hoe ze het doen in het buitenland.
ik denk dat jij je zaakjes goed voor mekaar heb zowel in nederland als in bali ik zit hier echt te bali in nederland en heb echt plannen om weg te gaan uit nederland het zal niet vandaag of morgen zijn wel toekomst visie en wil het ook goed doen niet dat ik alsnog terug meot gaan naar koude en natte nederland.
bali kan nat zijn ook maar niet echt koud hehe

afgelopen february ben ik in indonesie geweest jakarta,bandung en bali en vind het leven supper daar alleen de politie ben ik niet blij mee
gelukkig heb ik een pitbulltje als een vrouw hehe die red mij wel zonder dat ik hoeft te betalen maar het is vervelend om dat ik het niet gewend ben met nederlandse politie.

ik ben daarvoor 4 jaar in thailand op vakantie geweest had ook een thaise vriendin maar helaaas hoop geziek gehad met haar jammer genoeg anders was het ergens zuiden van thailand geworden hehe ook erg mooi daar en sfeer ook goed maar helaas.

ik zie wel mogenlijk heden op bali maar wil mij nog meer verdiepen hiermee omdat ik geen inkomsten uit holland meer zal hebben en als ik weggaat is het alles of niks maar wil het goed aanpakken.
alle info die ik kan krijgen zowel internet als op locatie zelf neem ik graag aan en zal dan een keuze moeten gaan maken.

kan je mij vertellen ik ben echt een leek nog op dit gebied wat is een 'pre-nup'?


bedankt voor je info en mailtje en hoor zeker graag nog wat van je niet teveel bitang bier drinken krijg je wel last van je maag van haha

groet,
renco
 

gilbert de jong

Active Member
Jan 20, 2009
3,198
3
36
Panji, Singaraja.
Yeah, heb veel mazzel gehad (en heb ik gelukkig nog steeds), juiste mensen op het juiste moment in m'n leventje tegen gekomen..
ik zal je nog wel een mailtje schrijven, ik bedoel naar je emailadres wat dat betreft.

maar met een 'pre-nup- daar bedoel ik mee dat je onder huwelijkse voorwaarden trouwt..wat van jou is, is van jou..en wat van haar is, is van haar en dat dan contractueel vastgelegd.
Ik zeg dit niet vanwege een eventuele toekomstige scheiding, maar het maakt veel dingen makkelijker hier in Indonesia..dingen zoals land/huis.bedrijf op naam van je vrouw.
.dat wil dus ook zeggen dat ze haar eigen achternaam zal blijven voeren.
Dat mes snijd wel aan twee kanten, mocht het toch op een scheiding uitlopen in de toekomst...tjah dan kan je fluiten naar wat je heb opgebouwd met haar.
Tenzij je weer met andere contracten tussen jullie, je jezelf een beetje in bescherming neemt.
Renco, het is bijna 01.30 dus ik ga even een paar uurtjes dromenland bezoeken, hahaha..
groet, gilbert.
 

Renco

New Member
Jan 5, 2012
9
0
1
netherlands
goedenmorgen :)

goedenmorgen gilbert

ja dat is altijd goed op het juiste moment en de juiste mensen zoiets gebeurd niet elkedag jammer genoeg mijn geluk moet nog komen denk ik :) om ze tegen te komen en de juiste tijd hihi.
vind wel tof om te horen dat het iemand zo mee kan zitten maar meer de stap die je toen de tijd heb gemaakt.

hoevaak kom je nog naar nederland ik neem aan dat je de zaken ook nog moet regelen zoals paspoort en je eigen zaak?

over het trouwen zoiets had ik al in gedachten omdat ik hier een huis heb en als het dan niet gaat lukken ben ik ook alles kwijt we moeten wel delen dan als er schuld over blijft hihi maar nee zo ben ik niet.
ik werk hard voor mijn geld ik werk in de infrastructuur ga per februari naar BAM infra heb nu 6 jaar voor eneco gewerkt en ben er klaar mee.

het is jammer dat het crisis is ook in nederland zeker met huizen prijzen anders kan ik het verkopen en eindelijk weggaan maar die crisis lost maar niet op door die banken en regeringen

dit jaar ben ik van plan naar indonesie weer te gaan en zeker bali nog een keer aan doen maar ik ga niet meer per scooter van uluwattoo naar lovina rijden haha 5 uur man dacht doe ik wel ff maar helaas hehe en koud in de bergen ook nog haha maar wel lekker nasi goreng gegeten :)

ik zie email wel tegemoet ik kon hem niet voluit schrijven deze site vind dat niet goed en ook moet ik 10 keer hebben geschreven voordat ik pv kan plaatsen vandaar even zo maar alvast bedankt voor het terug schrijven.

groet,
Renco
 

rogier ymker

New Member
May 26, 2012
5
0
1
hoi renco vraag wat je wil weten wat specifieker mijn naam is rogier ymker ik heb 5 jaar de oranjebar gehad in sanur mijn email is mijn tel +6281338130328 groetjes