arbeidsvoorwaarden op Bali

son

New Member
Feb 8, 2009
4
0
1
Hallo Allemaal!

Ik ben net vers aangemeld hier. Heb al een hoop topics gelezen, maar nog niet kunnen vinden wat ik precies zoek.

Het zit zo;
Ik heb via een nederlands bedrijf een baan aangeboden gekregen op Bali. Het is de bedoeling dat ik ga werken daar voor een indonesisch bedrijf(ik heb een grote praktische vakkennis en wordt daar productie manager). dus oficieel geen expat, want niet uitgezonden. Ik ga gewoon daar wonen/werken voor een indonesisch bedrijf.
Nu ben ik al een eind op weg met het uitzoeken van verzekeringen ed, maar ik heb nog niet de juiste info kunnen vinden over de arbeidsvoorwaarden daar. Zijn die er wel??? ik hoop dat iemand mij daar iets over kan vertellen.
Zijn er nog andere zaken die ik echt niet mag vergeten?
Wat is een normaal salaris voor een nederlander daar?

Ik stel alle reacties zeer op prijs!

groetjes son
 

Bert Vierstra

Active Member
Nov 5, 2002
3,403
0
36
Homeless

gilbert de jong

Active Member
Jan 20, 2009
3,198
3
36
Panji, Singaraja.
Hallo Son,
welkom op het forum.
Aamgezien je via een Nederlands bedrijf een baan aangeboden krijgt bij een Indonesisch bedrijf, lijkt mij dat dan wel het NL bedrijf of het RI bedrijf zorg zal moeten dragen voor de benodigde verzekeringen en VISA.Ook zullen ze een vergoeding (of alles) moeten betalen, voor je relocatie naar Indonesie.Met je werkvergunning verstrekt door de Indonesische regering ben je trouwens vrijgesteld voor invoerbelasting.let wel eenmalig vrijgesteld.
Wat betreft salaris, word er denk ik handing gemanouvreerd, om je niet een salaris naar NL-standaard te hoeven betalen, maar een salaris naar RI standaard. En dat is vele malen lager dan wat je in NL of elk ander EU land zou verdienen. Daar tegenover staat wel dat het leven hier veel goedkoper kan zijn dan in NL.Als voorbeeld een accountmanager(reclame wereld) in NL dienst verdiend zo'n 4000 Euro, auto van de zaak en onkostenvergoeding e.d. per maand, dezelfde baan maar voor een Indonesische werkgever, zal die een salaris verdienen van 8 miljoen rupiah(iets meer dan 600 euro) per maand, geen auto v/d zaak en onkostenvergoeding per maand.
Wat betreft andere dingen die je niet mag vergeten..het is erg handig als je de Indonesische taal beheerst.
Wat betreft arbeidsvoorwaarden/wetten, die zijn er wel, maar zoals Bert al zei, men is er hier niet van op de hoogte. Laat staan dat er naar gehandeld word.
Ik hoop dat je wat aan mijn bijdrage heb.
groetjes.....Gilbert.
btw, als je nog andere vragen heb dan hoor ik het wel, in elk geval veel s6 met de nieuwe baan en vooral met het avontuur om op Bali te gaan wonen.
 

son

New Member
Feb 8, 2009
4
0
1
Selamat siang,

Terima kasih, had niet verwacht zo snel reactie te krijgen om dat er ergens anders stond dat het Ned. gedeelte op dit forum beetje inactief is hier.. valt toch wel mee dan. Het is zelfs de eerste x dat ik aangemeldt ben op een forum...

Ik ga zeker de taal leren, dat is voor mij wel prioriteit! Krijg als het goed is lessen als ik daar eenmaal woon (medio mei). Is het lastig? Ik heb niet eens een idee van de klank van de taal, ben zelfs nog nooit op Bali geweest!

Tis wel een sprong in het diepe, ik heb er heel veel zin in en ook wel Back-up daar. Ik hou voorlopig wel m'n huis aan hier, mocht ik daar niet gedijen...

Heb al wel uitgezocht dat ziektekosten ed vanuit hier te regelen zijn. Maar krijg een contract via daar, dus moet erop rekenen dat ik alleen salaris kan verwachten en verder geen voorwaarden zoals hier?

Ik krijg bij aanvang een verblijfplaats, een scootertje en een kitas.

Jullie wonen daar al enige tijd begrijp ik? Hoe bevalt dat? Hoeveel geld heb ik nodig per maand, om een normaal leven te lijden (ik ben hier wel een beetje verwend, shoppen, uitgaan, veel lekker eten).
Hoe zit het met sanitaire voor zieningen daar (douche en toilet?) Is dat wel westers (zoals wij gewend zijn?) haha, dat ik van alles juist dat wil weten. Kennen jullie daar ook Nederlandse vrouwen die daar werken waar ik evt mee in contact kan komen?

Nou is wel weer even voldoende zo.

Dankjulliewel!
gr Son
 

son

New Member
Feb 8, 2009
4
0
1
Gilbert,

Hoe bedoel je dat precies, vrijgesteld van invoerbelasting? Mag ik eenmalig meer meenemen dan het koffertje met 20 kilo?
Ik ben nog een beetje bleu wat dit betreft hoor....

Tanks!
 

gilbert de jong

Active Member
Jan 20, 2009
3,198
3
36
Panji, Singaraja.
Hoi son,

met vrijgesteld van invoerbelasting bedoel ik niet je koffertje met 20 kg, hahaha.Je kan natuurlijk meer mee nemen op je vlucht hiernaartoe, maar dan zal je wel moeten betalen voor het extra gewicht bij de luchtvaartmaatschappij. Zoals ik het bedoelde is als je grotere spullen wil meenemen, zoals meubilair, wasmachine, en dat soort zaken vanuit NL naar hier, dan is de voordeligste manier een zeecontainer huren en het te verschepen, dat kan je dan eenmalig doen zonder invoerbelasting te hoeven betalen.Je kan zoiets ook doen als je al een paar maanden hier zit. Het enige wat je dan natuurlijk wel met hebben is iemand die dat in NL voor je regelt. Als je zoiets wil doen, dan kan dat via verschillende verhuisbedrijven zoals SAAN e.d. die zou ik niet gebruiken, vanwege de prijs, hahaha. Ik weet niet uit welke regio je komt in NL, maar mocht je willen weten wie ik heb gebruikt stuur dan maar even een pm(prive message) ik weet namelijk niet zeker of ik hier die naam mag noemen vanwege forumregels(geen reclame maken).
Goed van je dat je de taal wil leren en ik zag dat je al wat woordjes weet. Ik denk dat het je veel zal helpen ook natuurlijk met communicatie met je toekomstige collega's.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met voorwaarden, maar je krijgt vanzelfsprekend een contract met daarin je werkomschrijving, uren en salaris. Ze regelen zoals je zegt al een verblijfplaats en je krijgt een scootertje en ze regelen je kitas(verblijfsvergunning en werkvergunning). Check wel even hoe lang je daar mag verblijven en of ze ook de electra en water voor je betalen, met andere woorden verwachten ze misschien dat je na een bepaalde tijd een eigen huisje regelt? Ook hoelang je die scooter mag gebruiken.
Ik woon nu twee jaar op Bali, en bevalt me uitstekend en zie mijzelf zeker niet terug gaan naar NL. Hoeveel geld je hier per maand nodig zal hebben ligt helemaal aan jezelf, qua shoppen ligt het erg waar in Bali je terecht komt, Noorden in shoppen nihil, zuiden kan je bijna alles wel vinden. Veel en lekker eten, dat zit wel goed hoor, als je van Indonesisch eten houd tenminste ,hahaha. Westers eten is er ook maar daar betaal je voor. Qua uitgaan/stappen, voor clubs moet je in het zuiden zijn, hier in het noorden is het stukken minder, je heb hier wel barretjes e.d.
Hahahaha, ja die sanitaire voorzieningen...hahaha. Waarschijnlijk zullen ze(het bedrijf waar je voor gaat werken) er rekening mee hebben gehouden dat je westers bent, dus zal er een gewoon toilet zijn, zoals wij die kennen.Anders vind je een soort van Frans toilet(gat in de grond met antisliptegeltjes aan weerszijden van het gat) zonder toiletpapier maar met een plastick teiltje waarmee je dan je achterste kan wasssen, hahaha. Idem met de douche, mits ze rekening hebben gehouden, heb je een gewone douche en misschien zelfs een bad, zo niet dan heb je zeg maar een bak van 60x60 cm en 1 meter hoog in de hoek van de "badkamer", gevuld met koud water en een teiltje die je dan over je heen kan leeg kieperen,hahaha. Maar don't worry, ik denk dat ze goed voor je zullen zorgen en je douche zelfs warm water zal hebben. Ja, je kan de vreemdste dingen bedenken die je wil weten als je zo'n sprong in het diepe gaat maken, maar dat geeft helemaal niks. Het is een hele onderneming en als je redelijk goed voorbereid bent is het halve werk.
Hmhmhmhm, nederlandse vrouwen, ja dat word lastig,de meeste zijn hier met man of zijn al netjes gezegd "op leeftijd".Je heb natuurlijk de dochters, van de pepensioneerden Nederlanders, die dan hier op vakantie komen. Indo vrouw niet je type? Want er lopen genoeg single meiden rond die of een avondje plezier wil hebben, of een serieuze relatie willen met een buitenlander. Mijn ervaring daarbij is wel, dat ze waarschijnlijk het leven wat je hen kan bieden,de voornaamste reden is waarom ze geinteresseerd zijn. Mijn tip is doe het rustig aan, en laat ze niet je "knip" kijken, hahaha. Eerlijk gezegd nu ik er over nadenk heb ik zelf ook alleen maar blonde vriendinnen gehad of brunettes, maar sinds ik hier woon, moet ik zeggen de Indo-dames bevallen me goed.
Voor wie ga jij eigenlijk werken hier op Bali, ik las als productie-manager maar productie waarvan? En waar uit NL kom je vandaan?
Ok, tot zover weer van mijn kant. groetjes....Gilbert.
 

son

New Member
Feb 8, 2009
4
0
1
HAHHA! Ik ben zelf een vrouw! En wat betreft 'de vrouwtjes' seen that, been there, done that! Geef mij maar een man. Bedoelde eerder om in contact te komen met nederlandse vrouwen die daar wonen/werken om ervaringen uit te wisselen... Omdat het gros toch man is wat daar heen gaat... waarom toch? vanwege de mooie tropische verrassingen? :roll:

Ik kom uit rotterdam. En wil mijn werkgever nog niet met naam en toenaam noemen omdat de puntjes nog niet op de 'i' staan. maar het is in de goudsmidsbrance. Heb hier al ontslag genomen bij huidige werkgever en een aanbod voor een half jaar. daarna kijken we weer verder, als het bevalt komt dan ook de huisvesting ed voor m'n eigen verantwoording. dus verschepen zal van later zorg zijn. Koffertje volproppen en bij betalen maar!
Wat ik bedoel met die voorwaarden is, als je een nederlands contract hebt dan betaal je loonheffingen, waarin je oa pensioen en opbouw van aow en wia ed valt. Als ik een niet nederlandse werkgever heb, vervallen al dat soort rechten, maar kun je je dan evt wel weer bij 'inkopen'. Maar dat wordt allemaal van later zorg, voorlopig alleen eerst ongevallen verz of iets dergelijks.
Ik heb net ook nog ff met een achter-achter-achter nicht (oid) gesproken, zij verhuist en reist bijzonder veel. En zij zei dat aan de helft van die dingen nog niet eens nooit gedacht had....en ze leeft nog steeds.... dus dat stelt me ook wel weer gerust.

Hoe kom jij daar eigenlijk verzeilt? Heb jij roots daar? en wat doe je voor werk?

Dankjwel voor je reacties!
Gr Sonja (duidelijker he!)
 

gilbert de jong

Active Member
Jan 20, 2009
3,198
3
36
Panji, Singaraja.
HAHAHA :lol: , ik ging er eigenlijk automatisch vanuit dat je een man was...sorry :oops: . Waarschijnlijk komt dat inderdaad omdat eigenlijk de meeste "uitgezonden" werknemers mannen zijn. Waarom dat is weet ik eigenlijk niet. Ouderwets gedacht is het voor mannen mischien makkelijker om NL achter zich te laten?Het is denk ik aannemelijker dat een vrouw haar man volgt naar het buitenland, dan een man zijn vrouw volgt :roll: (ook ouderwets gedacht). Ik kan niet voor andere mannen spreken, maar ik denk dat die mooie tropische verassingen bijzaak zijn. zal je meteen vertellen hoe ik hier terecht ben gekomen,door mijn moeder,hahaha. zal dat maar even uitleggen.Zij is geboren in Bandoeng en na een lang leven in NL, had zij iets van ik wil naar "huis", Indonesie dus. Dus heb ik haar meegenomen voor een vakantie van een maand, dat was in september 2006.In die maand hebben we Java,Lombok en Bali bezocht en hier voelde zij zich het fijnst, mensen zijn vriendelijker en Bali heeft zeg maar een eigen cultuur binnen de cultuur van Indonesia(meer Hindu's dan moslims). Dus dat vond ze wel wat,om hier zeg maar echt oud te gaan worden, ipv uiteindelijk in een bejaardentehuis in NL terecht te komen. In die laatste week van de vakantie heb ik toen een optie genomen op een stukje land in het noorden van Bali. En terug in NL overlegd van hoe, wat, en wanneer. Daar kwam dus eigenlijk uit dat mijn moeder het wel fijn zou vinden als ik alles voor haar zou regelen(huis laten bouwen e.d.), dus zo gezegd zo gedaan.In januari 2007 hiernaartoe vertrokken en het plan was dat ik 1 jaar mee zou gaan om alles hier te regelen, visa-papieren, architect zoeken,huis laten bouwen etcetc. Maar na dat jaar, was ik eigenlijk helemaal gewend aan de leefstijl hier en zag ik me niet "gelukkig zijn in NL.Als ik NL ben heb ik eigenlijk nooit rust, als je begrijpt wat ik bedoel?Ik heb daar(NL) twee bedrijven, dus er is altijd wel iets wat je bezighoud als je er bent, vandaar dat ik vanaf m'n 26ste af en aan in Spanje, Zwitserland en Amerika heb gewoond.Maar goed, na dat jaar heb ik dus maar besloten, dat zolang als ik het hier naar mijn zin heb.. ik hier lekker blijf zitten :D .
tot zover maar even over mij, hahaha.
Nu weer terug naar jouw situatie...Aanbod voor een half jaar,volgens mij worden werkvergunningen voor buitenlanders aan de regering, per jaar aangevraagd en per jaar
verstrekt, ik kan het mis hebben hoor.
Ik vind wel dat je erg veel lef heb om je "oude" baan al op te zeggen, terwijl de puntjes nog niet op de "i" staan. Je bent helemaal klaar voor het avontuur hier he?hahaha.
Nu snap ik wat je bedoeld met voorwaarden, hahaha, ja al die dingen worden zeg maar even stop gezet inderdaad, maar leveren gelukkig geen problemen op met eventuele belastingissues.Hier zal je dat soort voorwaarden niet tegenkomen, de balinese benadering is meer van "vandaag is vandaag en morgen zien we wel weer".
Een ongevallen verzekering is wel verstandig, want je weet maar nooit.Je kan even checken wat een doorlopende reisverzekering kost, misschien is dat voordeliger dan een ongevallendekking buitenland, die per land een verschillende prijs is.
Ik denk dat je net als je achter-achter-achter nicht, een beetje dezelfde instelling heb, ik doel daarmee op wat je zegt.."dat word allemaal van later zorg" en met zo'n houding zal je hier makkelijk gedeien.
Wat je koffer bertreft, je hoeft echt geen truien of een jas mee te nemen, dat scheelt in elk geval veel ruimte :wink: . Je vroeg in je vorige mail iets van hoeveel geld je nodig zou hebben hier, ik zal je wat prijsjes noemen zodat je een beetje een idee heb van kosten hier: liter benzine 5000 rupiah(40 eurocent),blikje cola 5000 rupiah,gesneden wit brood type bulat(rond)6000 rupiah, muziekcd origineel +- 45000 rupiah copytje 10.000 rupiah, Verscace shirt lange mouw 120.000 rupiah. Shampoo's tussen 15.000 en 35.000 rupiah. Massage 60 minuten 40.000-60.000 rupiah, facial zelfde prijs, mani/pedicure 30.000-50.000 rupiah.Als je iets gerichtere antwoorden wil dan hoor ik t wel. Maar zoals je ziet is het erg goedkoop hier voor iemand uit het westen. Het salaris van bijvoorbeeld een ober in een hotelrestaurant(6dagen per week werken) op Bali, is tussen de 550.000 en 750.000 rupiah per maand.
Dat was het weer even voor nu.Ga nu even lekker in de ondergaande zon genieten van het uitzicht.Was vandaag namelijk eens even niet bewolkt en regenachtig.
Ok Son(ja), hahaha, "geniet" nog maar even van het NL weer, want voordat je het weet is het mei en zit je hier te smelten.
doei, Gilbert.
 

sunnycoast

Member
Jun 4, 2010
98
0
6
Benieuwd of Son de stap uiteindelijk ook gezet heeft, want verder niets meer te lezen (ben wel nieuw hier, dus mocht ze van nicknam veranderd zijn, dan heb ik dat gemist).