gilbert de jong
Hallo mensen,Ik zie dat dit forum zo goed als niet gebruikt word....jammer.Vandaar maar eens even dit topic, Er is hier op Bali wat ze noemen kampung belanda,oftewel Nederlands dorp.Nu vraag ik me af als men de moeite neemt om te emigreren naar een ander land, dit geval Indonesia, maar je kan ook spanje of Frankrijk als voorbeeld nemen, omdat ze daar ook van die dorpjes(buurten) hebben, waarom veel(niet allemaal)Nederlanders de neiging hebben om elkaar zo op te zoeken? Hier is het dan een villawijk waar Nederlanders bij elkaar gaan "klitten".Ik bedoel de mensen die hier wonen en niet vakantiegangers.Maar ook de minder gefortuneerde Nederlander, die met de caravan op vakantie gaat en dan aankomen op de camping, die zoeken elkaar op. Ik persoonlijk vind dat erg vreemd, en vraag me af wat de achterliggende gedachte is van die mensen?Tot zover mijn bijdrage aan dit NL forumgroetjes.....Gilbert.
Bert Vierstra
Misschien dezelfde reden waarom je dit in het Nederlands post :D :mrgreen:
gilbert de jong
neeee bert, ik ben geen klitter, hahaha. :) Ik dacht laat ik die rare thread van zorg in NL en eigen BV(of zoiets) eens even weghalen.Is in mijn mening niet echt een aantrekkelijke thread voor de toevallige bezoeker van deze site. Daarintegen als een toevalige NL-er binnenwaait zal die zeker even klikken, misschien zelfs wel inschrijven en lid worden :wink: . En de volgende reden waarom in het Nederlands, ik zie niet veel nut om aan Australiers of Amerikanen te vragen waarom zij denken dat Nederlanders elkaar vaak opzoeken.groetjes Gilbert.Ps: morgen(zaterdag)gaat pak Logok naar DPS om wat spullen te halen voor m'n bike.Zondag frame schuren, uitlaat met de staalborstel en primen. :D
Bert Vierstra
Ben benieuwd...
gilbert de jong
Vrolijke Koninginnedag :)
sander
Helaas is hij dit keer niet zo vrolijk verlopen met een aanslag op de koningin :?
pelpinda
Tja wij zijn nu een paar keer op vakantie geweest naar Kampung Belanda en zouden daar ook graag een huis bezitten. Nu nog zien of het haalbaar is en een goede investering.Dus... waarom gaat iedereen erheen? Om het drukke zuiden te ontvluchten, om heerlijk rustig aan het strand te zitten ook zonder gestoord te worden door Nederlandse buren. :D BEantwoord dat je vraag Gilbert? Overigens... wat doe jij of doen jullie op Bali?Kijk het liefst wil ik er ook wonen, maar wat ga je daar doen en... toch aantrekkelijker om op AOW leeftijd heen te gaan? Hoewel 67 jaar? Pffff
MiSO
(I'll write in English, maybe more posts will follow... ;)I never quite understood why people would live in colonies, Germans with Germans, the Dutch with the Dutch. Like the Portuguese say about The Algarve (south of Portugal where many many foreigners live and with the best facilities) The Algarve is not Portugal!In my eyes it was a way not desiring to integrate, a way to live their (in this topic) Dutch life but in an other environment. The sun, nature, mellow atmosphere...while talking about Dutch soaps :D Awhile ago I had an experience with a "colony":When I was in Hua Hin/ Thailand I just couldn't believe my eyes..Europetown! I just came from the North where I hadn't seen many foreigners , but here...where ever I looked...they were everywhere! It felt a bit disorientated, where was I? The shops, supermarkets, restaurants, most of the time they were foreigner-orientated. I couldn't breathe and had to leave HH after 4 days. But now I think I understand...constantly adjusting to an other culture can be very tiring. Sometimes you just don't want to think, but just say or do the way you were used to.Being far away from your homecountry, you sometimes need something familiar. Or need to share the same social codes, conversation subs, history etc.After 3 months I usually feel the need to speak to someone with a European/ Western background, to speak English with or to speak frankly about things. Surprisinly I started to appreciate some Dutch characteristics I never appreciated before...haha..I think colonies are ok, as long as it is not too much isolated from the local life and its people.Gilbert, can you honoustly say you don't miss something Dutch after being there for awhile?I often miss "zoute haring met ui op Friesch roggebrood" (raw salty herring with onions on ryebread, a Dutch stinky specialty, but oh so good!) Haha..
gilbert de jong
Gilbert, can you honoustly say you don't miss something Dutch after being there for awhile?[/quote]ja zeker mis ik wel iets hier...blonde dames, hahaha. maar zonder dollen, qua eten mis ik weinig afentoe pondje paling, maar jah dan haal ik hier een gerookte ikan lele en dat komt redelijk close met de NL-paling. Dropjes, NL magazines e.d. laat ik opsturen vanuit NL, dus ik mis eigenlijk niks...behalve dan Studio sport op zondagavond :lol:.Om het drukke zuiden te ontvluchten[/quote] Dat kan ik begrijpen, ik woon zelf ook in het noorden van het eiland. zonder gestoord te worden door Nederlandse buren[/quote]beste manier om niet gestoord te worden door NL-buren....niet ernaast gaan wonen, en zeker niet ertussen in, :lol: . Dichtsbijzijnde buitenlander woont zo'n 2 km van mij vandaan, en die is bijna nooit thuis.wat doe jij of doen jullie op Bali[/quote]Elke dag geniet ik van het niet hectische leven, het 'alles kan maar niks hoeft gevoel' heb ik elke ochtend. Gelukkig bevind ik mij met deze leeftijd al in deze fortuinlijke positie en hoef ik niet te wachten tot die AOW-leeftijd. Ik denk zelf dat het fijner is om op een jongere leeftijd hier te komen...ik bedoel op 65 of 67-jarige leeftijd zal het een stuk lastiger zijn om te integreren in de gewoontes en gebruiken van Bali. Denk nu trouwens dat dat wel 1 van de redenen zijn dat die "oudjes" bij elkaar gaan klitten...lekker makkelijk-hoeft de taal niet te leren-geen tot bijna geen contact met de lokale bevolking. het enige dat anders is voor die mensen is het weer, verders veranderd er weinig denk ik.Ieder zijn meug natuurlijk, maar het mijne is het niet.groetjes....gilbert.
MiSO
Missing blondes? Go South sweetheart, go south...!"Oudjes...?" Haha..pas op, straks krijg je slaag...een Hollandse tik op je bil!Do you think it is safer living in a 'colony'?
gilbert de jong
hahahaha, yeah in the south 'they' can be found, but I'm exploring the 'chocolate' instead of the 'vanilla' these days :lol: .yeah ik weet het, het woord 'oudjes' kan respectloos overkomen, maar zo bedoelde ik het niet...mijn eigen moeder is tenslotte al 77. Maar goed dat zij Indonesisch is, want ze ziet eruit alsof ze 55 is, hahaha. btw MiSo, je voelde je toch niet aangesproken met oudjes hoop ik? Safer in a 'colony'? as in less change to get burglarised, raped, robbed, carjacked? :lol: - If I would be a burglar I would check out the neighboorhood with the most houses where the good stuff can be found, so of to the 'colony' instead of the little desa houses.- rape and robbery can happen anywhere, since that is usually a crime of the moment, if you know what I mean?-carjacking, I never heard of it happen on Bali...if at all, it probably would happen in Jakarta...better high-end cars to be had overthere.groetjes, Gilbert.
gilbert de jong
hahahaha, yeah in the south 'they' can be found, but I'm exploring the 'chocolate' instead of the 'vanilla' these days :lol: .yeah ik weet het, het woord 'oudjes' kan respectloos overkomen, maar zo bedoelde ik het niet...mijn eigen moeder is tenslotte al 77. Maar goed dat zij Indonesisch is, want ze ziet eruit alsof ze 55 is, hahaha. btw MiSo, je voelde je toch niet aangesproken met oudjes hoop ik? Safer in a 'colony'? as in less change to get burglarised, raped, robbed, carjacked? :lol: - If I would be a burglar I would check out the neighboorhood with the most houses where the good stuff can be found, so of to the 'colony' instead of the little desa houses.- rape and robbery can happen anywhere, since that is usually a crime of the moment, if you know what I mean?-carjacking, I never heard of it happen on Bali...if at all, it probably would happen in Jakarta...better high-end cars to be had overthere.groetjes, Gilbert.
MiSO
Zie ik dubbel..? :shock: :wink: Oh....yeah, you are probably right, foreigners living concentrated in a colony = concentrated goodies for boefjes/burglars. But I was thinking maybe there is more of a social control or an other security system/guard. I mean I feel safe in Thailand, and even in the Phils, but after reading many bad stories for such a small island as Bali I chickened a bit...well I better leave my diamond rings and my rolex at home... :lol: Haha...Haha..oudje...me? Haha...for a babyface like me it would be a true compliment... :-)
gilbert de jong
Hai Miso,Yeah sommigen in zo'n woongemeenschap hebben een satpam (security)...ik denk dat er geen tot weinig sociale controle is in zo'n buurt, aangezien de meesten (denk allemaal) hun huis hebben ommuurd met een 2,5meter hoge muur. Aan de andere kant heb je dan geen last van gluurders, hahaha.Ik denk dat de sociale controle in een desa (dorpje) vele malen groter is...zoals bijvoorbeeld in 'mijn' dorp. Mijn eigen huisje is redelijk beveiligd...grote rottweiler, hihihi. Wat betreft die verhalen die je gelezen heb, ik zou ze met een flinke korrel zout nemen, oftewel die verhalen zijn erg aangedikt of gewoon compleet gebasseerd op onwaarheden.Je kan je ringen en rolex gewoon omhouden hoor :wink:, ze (de balinezen) zullen je handjes er niet afhakken hoor, hahaha. Sterker nog ze zullen je horloge niet eens herkennen als waardevol, en die ringen...moet je voor de gein eens naar een juwelier gaan (rechterkant van Jl deponegoro, Singaraja) en daar eens kijken naar de ringen...dikker dan dik, laagje goud dun met een steen (rood, roze of groen glas) in het midden daar zeg je U tegen, en eromheen een rits 'diamantjes' (wit glas) kosten in rupiah 2 juta, hahahaha. Dus die ring van jou is echt wel veilig, ookal is ie vele malen duurder.Babyface??hoe oud ben je dan,oops dat mag je eigenlijk niet vragen aan een dame he...hmmm wanneer ben je geboren? hahaha..groetjes, Gilbert.
MiSO
Ja, ik stap maar over op het Nederlands, ik begin nu te begrijpen hoe het werkt met het Ned. subforum.Ben ik wel heeel benieuwd wat ze doen achter de hoge muren.. :lol: Oh nee, toch maar liever niet! 2 Juta? :?: Lijkt me leuk om te zien wat Bali te bieden heeft aan materialen, ik maak kettinkjes natuurlijk liever zelf. Da's m'n heubby! Wordt er trouwens geroddeld, zo BaliHollanders onder elkaar over elkaar?En nee G, aan leeftijden doen we niet aan -foei-
gilbert de jong
Yeah, ned.subforum is eigenlijk voor nederlandstalig gebruik.hahaha, nee wie weet wat er achter die muren wel allemaal gebeurd :lol: .2 juta = 2 miljoen (rupiah) pak 'm beet ongeveer 260 euro.Ja, ik had zoiets gelezen dat je hobby sieraden maken is en dat je iets in die richting wou gaan doen hier op Bali...Ik wil niet negatief overkomen, maar wel realistisch blijven en dan denk ik eerlijk gezegd niet dat je daarvan rond zal komen hier. Verschillende materialen zijn volop verkrijgbaar voor je hobby...Ik heb geen idee, of er onder de hollanders wordt geroddeld over en met elkaar :lol: , ik ga hier niet met NL-ers om.... Ik ga hier meer om met Indonesiers. Ik weet wel dat er over het algemeen veel verhalen over allerlei buitenlanders(Engelsen, Aussies, Euro's) de ronde doen, sommigen goed en sommigen wat minder positief :lol: . Je kan me toch niet kwalijk nemen dat ik vroeg wanneer je geboren bent? Misschien moet ik wel "U" gebruiken i.p.v, "je/jij" :lol: Hoe zien je 'plannen' er verders uit, weet je al waar/wanneer je je bali-avontuur gaat beginnen? groetjes...Gilbert.
MiSO
Ben nu in Thailand, moet even nr. Nederland, en dan begin dec. naar Bali.Maar eigenlijk wil ik niet naar Nederland, weet je wel hoe koud het daar is!&*%$%^En rabies zou een drempel kunnen zijn voor Bali.Hoe zit het daarmee eigenlijk? U hoffelijk groetend, M.PS Ik wist het wel: het miljonairschap is ook voor mij haalbaar :D
Pa_Yan
Hallo Miso,Voor de tijd van het jaar is het erg zacht in Nederland. Het is overdag ongeveer 10 a 12 graden, met wel veel regen vandaag. Het zal vast niet veel warmer worden de komende periode... :( Hondsdolheid wordt een groter probleem in Bali. Lees het laatste nieuws in Bali Discovery : [url="http://www.balidiscovery.com/messages/message.asp?Id=5643"]http://www.balidiscovery.com/messages/m ... sp?Id=5643[/url] Het beste advies lijkt me om voorzichtig te zijn met honden. Er zijn preventieve vaccinaties te verkrijgen, maar of deze zinvol zijn kun je het beste overleggen met de GGD. Is Thailand wel rabies free?Groet,Yan
MiSO
Beste Yan, 10 graden...mijn spieren verkrampen zich spontaan. Ik sla Nederland over, en blijf in Azie. Je hebt gelijk, Thailand is niet rabies-vrij, maar ik zoek dieren hier ook niet op. Dit zal ik ook op Bali niet doen (behalve wat monsterlijke personen die je gewoonweg niet kunt ontwijken :lol: ) Geprikt word ik alleen door muggen, mieren en spinnetjes. Als ik geen alternatief voor Bali kan vinden, zal ik mijn voet toch op Baals bodem zetten...
MiSO
Ah...laat ik wat Nederlands ratelen... dat moet ook onderhouden worden, heb ik gemerkt...Gisteren had ik lunch met een Nederlands maatje en we moesten enorm hard werken om normaal Nederlands te spreken. We hoorden elkaars hersenen kraken, zoekend naar Hollandse woorden... stiltes vielen en om de haverklap zeiden we euh...euh... Aftakeling gaat snel hier...Anyway...het was heerlijk om even met een landgenoot te babbelen, zonder maskers en verborgen agenda's (wat ik hier zeer vermoeiend vind) Er werd me geen geld- en business-gerelateerde vragen gesteld, want nee...ik ben geen investeerder, en nee, ik zoek ook geen Kuta-cowboy (ik kwam deze week pas achter wat dat was...)We hebben gewoon lekker gezwetst over kaas, Gado-Gado en sushi. Ja, food, always the food...what else is there in life... :D :wink: De zogenaamde lunch duurde bijna 4 uur... en die hadden we hard nodig met al die denkpauzes! :) (Ik ben geen clupjes-mens, maar begin wel te snappen waarom Hollandse groepjes bestaan, en misschien zelfs waarom Nederlandse dorpen in het buitenland zijn. Dit even terzijde...)Het Nederlandse subforum is zo goed als dood, maar misschien dat ik het vaker ga gebruiken. Ook al zou dit een monoloog en geen dialoog (of 'multi'loog) betekenen zoals op het Engelstalige hoofdforum. Ik ben deze week gestart met schrijven en merkte hoe snel mijn taalvaardigheid was verslechterd. Dus even wat minder Engels en meer Nederlands (en Indonesisch ...haha...wordt aan gesleuteld...)Ik vraag me af hoe dat is bij andere Nederlandssprekenden op Bali...Houd u goed, houd moed! Met een Ne'erlandse groet,MiSO