renato
Hallo allemaal,Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik ben van plan in de toekomst het roer om te gooien en samen met mijn vriendin te gaan wonen en werken in Bali. Begin mei dit jaar ga ik naar Bali om de mogelijkheden te bekijken, wie o wie heeft tips of misschien mogelijke aanknopingspunten mbt het zoeken voor een baan in de horeca of ICT?Alvast bedankt!Renato
sander
Hoi Renato,Het zoeken van een baan zal knap lastig zijn denk ik. Heb zelf 2 jaar in Bali gewoond en gewerkt in opdracht van een Nederlands bedrijf. Ik werkte echter al voordat ik naar bali ging voor dit bedrijf.Indien je van plan bent een eigen bedrijf te starten zijn er wel veel mogelijkheden. Wellicht is de bali advertiser een mogelijkheid om in contact te komen met andere mensen?Veel suc6 met je plannen.
renato
Hoi bedankt voor je reactie, tja dat dacht ik al maar goed het is het proberen waard ;)Ik ga gewoon een poging wagen..en het hopleijk realiseren.GroetenRenato
harry_ej
Voor wat het waard is, (mijn ervaringen zijn van meer dan 10 jaar terug) kan ik je alleen maar adviseren DOEN!!!! Als je het niet probeert zul je het nooit weten.Contacten zijn erg belangrijk in Indonesia, als je vrouw bijvoorbeeld Balinese is kan het makkelijker zijn om binnen te komen in bepaalde kringen.Dus als je niet wordt uitgezonden heb je eigenlijk alleen een kans op werk als je er daadwerkelijk bent en face to face contacten kunt leggen. Indonesiers hechten er zeer aan om iemand werkelijk te leren kennen alsvorens iets aan te bieden. Je hoeft je niet eerst te bewijzen, maar aan de hand van je gedragingen etc zullen ze snel een oordeel vellen, over hoe je bet etc. het is dus zeer belangrijk je goed te presenteren.Als je de juiste mensen leert kennen en een goede vriendschap met hen opbouwt zullen ze je helpen waar ze maar kunnen, dit is nog geen garantie op werk, maar je bent dan een eind in de richting.Ik ben indertijd min of meer toevallig op Bali terecht gekomen en vond het zo leuk dat ik er voor lange tijd bleef plakken. Het duurde ongeveer drie maanden voordat ik mijn eerste werk had en van het een kwam het andere, door deze baan kwam ik in contact met steeds meer mensen en werd het steeds makkelijker. Het is trouwens ook belangrijk dat je in ieder geval Bahasa Indonesia leert, ondanks het feit dat de meeste van deze mensen goed Engels spreken, vinden ze het vaak veel makkelijker / comfortabeler om in het Indonesisch van gedachten te wisselen. Het word ook zeer gewaardeeerd dat je de moeite neemt de taal te leren (het geeft aan dat je echt geinteresseerd bent) Ik heb helaas nooit Balinees geleerd, maar misschien is dat ook handig om te leren.Dus in het kort: Taal leren, er heen gaan, juiste mensen ontmoeten, je goed presenteren, vriendschappen opbouwen, laten weten hoe ze je kunnen helpen.
jdumoulin
Beste Renato,ben je er nog uitgekomen?Gaan je plannen nog door? Ik benerg benieuwd, aangezien ik hetzelfde plan heb.Maar mijn voorkeur heeft (vooralsnog) uitgezonden te worden naar Bali.Kan iemand mij helpen aan (Nederlandse) bedrijven die actief zijn op Bali en regelmatig op zoek zijn naar expats?Ik ben 36 jaar, veel ervaring in Sales / Account Management en ik heb ook een Indonesische vrouw, wat het allemaal wat gemakkelijker kan maken......Ideeen en tips zijn welkom!!