Lindwood
Zijn er specifieke emigratievoorwaarden voor Bali?Zijn de visumzaken goed zelf af te handelen?Hoe zijn de belastingen aldaar?Er kan men daar een ziektekostenverzekering afsluiten, of is alles voor eigen rekening?Hoe kijkt de Bali bevolking naar de gevestigde nederlanders?Dank voor ieder antwoord.
Bert Vierstra
Specifieke emigratie voorwaarden?Voor iedereen verschillend, wil je werken of niet? Ben je ouder dan 55?Visumzaken kan je het best laten afhandelen door een goed bedrijf, zoals bij voorbeeld Bali IDE, link rechts boven "VISA Indonesia", kost je minder tijd en gedoe.Belastingen zijn ook afhankelijk van je situatie, het kan zelfs zijn dat je gewoon in Nederland belasting moet blijven betalen...Er zijn hier ziektenkosten af te sluiten, bijv via Allianz...De Balinezen hebben helemaal geen bezwaar tegen buitenlanders, als deze tenminste de locale gebruiken respecteren....Ik ben er zelfs met eentje getrouwd !Het valt allemaal reuze mee om je hier te vestigen, mijn ervaring is dat mensen graag willen, maar er als een berg tegenop kijken. Na tijdje blijkt dan dat het eigenlijk erg makkelijk bleek.Gewoon respect en interesse voor je omgeving, zonder je te laten meeslepen.En ach soms kan het je wel eens teveel worden, nou dan trek je de deur een dagje dicht, zet je de AC op koud en kijk je een dagje Nederlandse TV. (via BNN) :D
Lindwood
Ok, Bert dat had ik al begrepen.Mag ik vragen wat je daar voor werk doet, in Bali? en heb je daar veel contact met andere Nederlanders?